Google Analytics

12 november 2012

Ettertanke | På vei til å bli forvandlet


KLASSIKER: Wilfrid Stinissen er en av de tydeligste stemmene innenfor åndelig fordypningslitteratur i Norden. I bokhyllen min har jeg så langt elleve av bøkene hans. Jeg kan anbefale alle. I dag vil jeg trekke frem klassikeren "I Guds tid" (bildet) med én andakt for hver dag i året. For å oppsummere den i ett ord: Storslagent!

En av mine store yndlingsforfattere heter Wilfrid Stinissen. Stinissen er en vis, gammel karmelittmunk som alltid gjør meg klokere. 


Forrige uke hjalp Stinissen meg for eksempel til å forstå bedre hva Paulus mener når han skriver: «Må han, fredens Gud, hellige dere helt igjennom» (1. Tess 5,23).

Gud skal «hellige meg helt igjennom»? Hva betyr det? Stinissen skriver: «Å bli hellig er ganske enkelt å bli den man er skapt til å være. Å ikke være hellig strider mot naturen. Å være hellig er å være hel, enhetlig, «gjord i ett stycke».»

Og som Stinissen fortsetter: «Det finnes ingen annen herlighet enn hans [Jesus, min anm.]. Jo mer vi ser på ham, lar oss gjennomtrenges av hans liv gjennom å lytte og lyde, desto mer kommer han til å stråle i oss, og vi blir stadig mer sanne mennesker, det som det er meningen at vi skal være. Helliggjøringsprosessen, altså veien til å bli et helt menneske, er en progressiv transfigurasjon.»

Transfigurasjon er det ordet man bruker for å beskrive hva som skjedde med Jesus på «forklarelsens berg» da Jesus plutselig ble forvandlet foran øynene til disiplene, slik at de fikk se ham som han egentlig er; «hans ansikt skinte som solen, og klærne ble hvite som lyset» (Matt 17,2).

Vi selv skal også gjennomgå en transfigurasjon. Når vi lar Ånden få lede oss, formes vi hele tiden etter Jesu bilde. Denne transfigurasjonen – helliggjørelsen – er både en gave og en oppgave, forklarer Stinissen. Veien som fører inn i helliggjørelsen kaller han for Stillhetens og Bønnens vei. Men for å lese mer om den, må du selv gå til www.karmel.se og klikke på Stinissens artikkel «På väg till att transfigureras». Anbefales på det varmeste.


BØNN

Takk, Jesus, for at du låser meg ut av meg selv og inn i din herlighet som omslutter meg over alt. Form meg helt etter ditt bilde. Gjør meg hellig. Gjør meg hel. Gjør meg helt ett med deg – du som alltid gir deg selv helt til meg. 

Første gang publisert i avisen Vårt Land i dag, 12. november 2012

2 kommentarer:

  1. Stor klem til deg Ragnhild for denne fine andakten!
    Jeg har også mange bøker av Stinissen, virkelig en av favorittene! Guds tid er skjønn! leser den hver dag. Har du en favoritt blant Stinissen sine bøker.

    PS! Ser fram til flere skriverier om bønn!

    Eivor Mirjam

    SvarSlett
  2. Hvilken Stinissen-bok som er den beste avhenger av hvilken person du er og hva du trenger å lese. Ut over andaktsboken "I Guds tid" er jeg spesielt glad i "Fader, i dine hender". Noen år etter at jeg leste den så jeg at han selv mener at det er den viktigste boken han har skrevet.

    Ellers var boken hans "Maria i Bibelen og i vårt liv" en viktig puslespillbrikke for at Maria skulle falle på plass for meg.

    Den av hans bøker som kanskje har betydd mest for min livstolkning og forståelsen av mitt trosliv er nok likevel "Natten er mitt lys" der han presenterer Johannes av Korsets teologi omkring sjelens natt og åndens natt. Men igjen: Dette avhenger jo av hvor du er i DITT liv og trosliv.

    Andaktsboken passer imidlertid for ALLE, derfor trakk jeg spesielt fram den.

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.