Google Analytics

19 april 2013

Slik så det ut på Petersplassen for åtte år siden

FEIRING: God grunn til å feire den 19. april 2005 da vi fikk den strålende gode Pave Benedikt XVI.
(Skjermbilde fra Rome Reports-videoen som du kan se under her)

Jeg elsker min Pave Emeritus Benedikt XVI like høyt i dag som da han var min Pave Benedikt XVI.


Derfor var det veldig kjekt å se denne lille videoen fra Rome Reports som viser stemningen på Petersplassen akkurat denne dagen for åtte år siden, den 19. april 2005, da Pave Benedikt ble valgt til pave.

Her er den, værsågod:


(Hvis ikke videoen vil spille av, kan du se den her.)

Ah, jeg elsker Kirken SÅ høyt.

Pave Frans og Pave Benedikt

De siste ukene har mange folk latt det gå sport i å hylle Pave Frans på bekostning av Pave Benedikt XVI. Jeg klarer ikke ta del i den sporten. Jeg gleder meg over det som Pave Frans bringer inn av gaver til Kirken, men jeg gleder meg like mye over det som Pave Benedikt gav og over den han er.

Ta nå for eksempel dette som mange henger seg opp i: Skoene og klærne. Når Pave Benedikt brukte røde sko og kledde seg i rødt så var det ikke av forfengelighet, men fordi rødt er martyriets farge. Når paven og kardinalene er kledd i rødt symboliserer det at de er villige til å dø for Kristus

Pave Benedikt var (blant uendelig mange andre ting) opptatt av Kirkens skjønnhet og dens symbolspråk - Kirkens "tegnspråk" om du vil. Det er jeg også.

Ytdmyk og beskjeden

Mange henger seg også opp i paveboligen. Når Pave Benedikt bodde i paveleiligheten var det ikke fordi han tenkte høye tanker om seg selv. Tvert imot var (og er) han en beskjeden mann som alltid beholdt det selvbildet som vi ble kjent med da han ble valgt. Den gang, den 19. april 2005, sa han fra balkongen:
"Etter den store Pave Johannes Paul II har kardinalene valgt meg, en ydmyk arbeider i Herrens vingård." 
Siden gjorde han det: Han arbeidet ydmykt i Herrens vingård. Det gjør han fortsatt - i skjul for verden, men i bønn for oss alle, for Kirken og hele verden.

Takk, Pave Benedikt XVI, for din trofaste kjærlighet og din trofaste forbønn. Vi trenger deg fortsatt.

LES OGSÅ:

Pave Benedikts tale ved hans siste audiens: - Dette er min tillit, dette er min glede (på norsk, her på bloggen)


CHRISTUS VINCIT: "I, retired in prayer, will always be with you,
and together we will move ahead with the Lord in certainty.
The Lord is victorious."
Pave Emeritus Benedikt XVI

3 kommentarer:

  1. Heilt einig med deg! Vi treng ikkje konstruere noko motsetning mellom pave em. Benedikt og pave Frans. Og heller ikkje ynskjer dei sjølve ein slik konkurranse, vil eg tru.

    Pave Benedikt har for meg stått fram som hyrde gjennom sitt teologiske arbeid og ikkje minst si evne til å formidle frå gamle kilder til vår tid. Korte taler under onsdagsaudiensane har blitt til oppbyggjelege og innsiktsfulle streif innom både apostlar og kyrkjefedre. - Eg gleder meg over fleire bøker omsett til norsk. Slik blir p. Benedikt også ein 'Peter' som viser oss dei lange linjene i kyrkja.

    Pave Frans sin milde opptreden og hans hjartevarme smil byggjer på ein solid grunnvoll. Han byggjer oppå det andre har gjort, i tråd (suksesjon) med alle pavar. Det gode med pave Frans er at han virkar så trygg i seg sjølv, for å seie det på menneskevis. Han treng ikkje samanlikne seg med forgjengaren. Og då skal ikkje vi gjere det heller.

    Kristus har mange gode vitner, også for vår tid.

    SvarSlett
  2. Takk, Kjell-Roger. Jeg har bare én ting å si: AMEN!

    SvarSlett
  3. Jeg stoler på Gud og takker for både p. Benedikt og Pave Frans. Alt til sin tid og jeg elsker dem begge!

    eia

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.