Google Analytics

14 oktober 2013

Samvittighetsaksjonen fortsetter

INTERVJU: Avisen Vårt Land laget en sak der de har har intervjuet Susanne Kaluza og meg om aksjonene vi har satt i gang for å henholdsvis innskrenke og forsvare legers reservasjonsrett i alvorlige samvittighetsspørsmål.
Faksimile: www.vl.no, 12.10.2013

 

Aksjonen for samvittighetsfriheten engasjerer, og har fått oppmerksomhet både i avisene Dagen og Vårt Land, på Side2.no og av organisasjonen Menneskeverd.


Les mer om samvittighetsaksjonen her - og bli med! Det tar bare ett minutt å sende en epost!

De siste dagene har avisen Dagen og avisen Vårt Land intervjuet Susanne Kaluza og meg om de to epostaksjonene vi har satt i gang. Dagen skrev om oss i fredagsavisen (samt i nettavisen), mens Vårt Land fulgte opp med en helside i lørdagsavisen og stort oppslag i nettavisen. Bra timing! Begge disse avisene har en del helgeabonnenter som ikke hadde fått med seg sakene på andre dager i uken.

Helside i fredagen Dagen

Du kan lese saken i Dagen her: "Starter samvittighetsaksjon" Den mest absurde setningen derfra er denne:  "Kaluza mener derimot at kampen hennes ikke har med samvittighetsfrihet å gjøre" Seriøst? Å ta fra leger samvittighetsfriheten "har ikke noe med samvittighetsfriheten å gjøre"? 

NÅ begynner jeg å bli oppriktig sjokkert. Det blir som å si at barnepass ikke har noe med barn å gjøre, at henvisning til røntgen ikke har det ringeste med røntgen å gjøre (ja, eller som å si at henvisning til abort ikke har det ringeste med abort å gjøre...).


INTERVJU: Avisen Dagen har intervjuet meg om aksjonene som Susanne Kaluza og jeg har satt i gang for å henholdsvis innskrenke og forsvare legers reservasjonsrett i alvorlig samvittighetsspørsmål.
Faksimile: Dagen.no, 11.10.2013

Jeg er imidlertid veldig glad for at Susanne Kaluza i Dagen-intervjuet uttaler seg på en helt annen måte om reservasjonslegene nå enn hun gjorde i starten. Veien er lang fra hennes første blogginnlegg om reservasjonslegene og til sitatet hennes i Dagen. 
  • Sitat fra blogginnlegget hennes: "Men jeg har store problemer med at fastleger - takket være Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti - nå skal få muligheten til å markere overfor kvinner i en sårbar situasjon at de synes deres høyst personlige, medisinske valg er moralsk forkastelig" 
  • Sitat 2 fra blogginnlegget: "“legene skal fremover også få markere sin personlige avsky"
  • Sitat Dagen-intervjuet: "Jeg har full tiltro til at henvisningsnektende leger er gode, empatiske mennesker, som bare har et vanskelig syn på abort."  
  • Så du forvandlingen? Flott! Takk, Susanne Kaluza! Problemet med reservasjonsretten er altså ikke lenger at reservasjonslegene er ufølsomme, respektløse og møter abortsøkende kvinner på en avskyelig, moraliserende, nedsettende og lite empatisk måte. Problemet er simpelthen at de i det hele tatt mener at abort er galt - at de altså har "et vanskelig syn på abort".  

Denne saken var den desidert mest leste saken i Dagen, og har fått 173 anbefalinger på Facebook så langt (bare inne på Dagen.no).

Helside i lørdagens Vårt Land  

Lørdag 12. oktober fulgte avisen Vårt Land opp med en helside der de har intervjuet Kaluza, meg og KrFs stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad. Den saken kan du lese i nettavisen deres her: "Bloggestrid om abort-reservasjon". (Jeg er ikke så glad i tittelen. For det første er det uverdig å redusere to viktige aksjoner til en "bloggestrid", for det andre handler legers samvittighetsfrihet om mye mer enn abort. Legers reservasjonsrett dreier seg om alle alvorlige samvittighetssaker som har med liv og død å gjøre; å skape liv og å avslutte liv. I horisonten ligger eutanasispørsmålet og brenner...)

 – Jeg blir kvalm, sint og provosert, sier Kaluza om reservasjonsadgangen i dette intervjuet.

Jeg selv blir sitert slik:

– Når Susanne Kaluza starter en kampanje hvor hun prøver å innskrenke legers samvittighetsfrihet, da må vi som mener noe annet reagere. Vi kan ikke hvile nå, sier Høen.

Saken var en av de mest leste sakene i Vårt Lands nettavis.

Stort oppslag på Side2

En av Norges største internettportaler, Side2.no, hadde et stort oppslag der de lenket direkte til blogginnlegget om samvittighetsaksjonen. Slik så det ut:



Faksimile: Side2.no, 10.10.2013

Helt supert. Side2 skapte uventet trafikk til innlegget om samvittighetsaksjonen - både av folk som har blitt med på aksjonen og meningsmotstandere som la igjen kommentarer (vi er nå oppe i 75 kommentarer i debattråden). Det er alltid kjekkere med debatt når to sider deltar, ellers blir diskusjonen fryktelig tam. Gode og saklige innspill fra meningsmotstandere gav dessuten mulighet til å utdype hva andre og jeg egentlig mener. Alt sammen bra!

Organisasjonen Menneskeverd har blitt med

Samvittighetsaksjonen startet ut som et initiativ fra en enkeltperson. Ganske enkelt. Ingen organisasjon står bak, ikke noe politisk parti, ikke noe kirke- eller trossamfunn. Bare meg - mammaen, skribenten, bloggeren, kateketen, frilansjournalisten og samfunnsdebattanten Ragnhild Aadland Høen.

Det er imidlertid mange som støtter samvittighetsaksjonen. Biskop Halvor Nordhaug i Den norske kirke har skrevet til stortingspolitikerne, og den katolske biskop Bernt Eidsvig engasjerer seg nok når han kommer tilbake fra Roma om en ukes tid, tipper jeg ;)

Dagen etter at aksjonen var i gang hengte organisasjonen Menneskeverd seg på, og laget sak både på hjemmesiden og på Facebook-siden sin der de oppfordrer alle til å bli med på samvittighetsaksjonen. Slik ser det ut på hjemmesiden deres nå:

 
Faksimile: www.menneskeverd.no, 10.10.2013


Nå går jeg og tripper mens jeg venter på å finne tid til å skrive et lengre innlegg som kan publiseres i større medier. Jeg har bare noen andre oppdrag jeg må gjøre ferdig først... Prøver å smøre meg med tålmodighet, men det er ikke lett. Plis, alle skriveføre mennesker av god vilje der ute: Skriv innlegg og engasjer dere i debattene der ute!


Bli med i samvittighetsaksjonen!

Har du ikke rukket å sende epost til stortingspolitikerne ennå? Gjør det NÅ, det tar bare ett minutt! Klikk her og scroll ned til "Åpent brev til stortingspolitikere". Der finner du alt du behøver: Brevet og epostlisten. Du trenger bare sende én epost. Klipp, lim og send - det går fort! Gjør det nå - og få med deg vennene dine også!

8 kommentarer:

  1. Flott initiativ, Ragnhild. Jeg har sendt eposten. Dessuten har jeg selv skrevet et innlegg, som er lagt ut både på min egen blogg og på Verdidebatt.
    Blogg: http://tinyurl.com/kjxm68p
    Verdidebatt: http://tinyurl.com/n79xuxv

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott, Helge Erik! Tusen takk for både eposten du har sendt og lenkene du delte her!

      Slett
  2. Så godt at du tørr ta kampen og står fram med det! Jeg er mer stille i bakgrunn, men jeg heier på deg! Kanksje jeg tørr mene mer en dag?

    SvarSlett
  3. Takk for heiarop :) Den siste uken har jeg hatt flere hasteoppdrag jeg ikke kunne utsette, dermed har jeg dessverre ikke rukket å skrive innlegg til Aftenposten/NRK Ytring o.l. Imidlertid er jeg ferdig med dem nå, så da håper jeg å finne tid til å kaste meg mer ut i den offentlige debatten!

    I og med at de som kjemper mot reservasjonsretten har erklært sin kamp mot samvittighetsfriheten for å være en "kvinnesak" tenker jeg at de bør få møte solid motbør fra nettopp kvinner. Velkommen til å joine når som helst :)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott inivitait frå Sta. Sunniva av Selja! Og dei legane som tek denne fighten, får på ein god måte fram at legen møter to pasientar, både mora og det ufødde barnet.

    Det same poenget kjem fram, på ein litt annan måte, i dei to siste avsnitta av Nils Chr. Geelmuydens bok om Børre Kndsen "En prest og en plage". Hendinga skjer i Bardufoss, der Knudsen har køyrt Geelmuyden til flyet. Eg siterer dei to avsnitta her (så får heller dei som akkurat no les boka, og vil venta med å få vita slutten, stoppa å lesa her....):

    Og før vi vet ordet av det er vi med ett på Bardufoss. Han følger meg inn. Vil vente til avgang, se meg vel avsted. Vi sitter i kafeterian. Da hender noe underlig. En kvinne banker på Knudsens skulder. Den fremmede stikker en konvolutt til ham og forsvinner i det samme. "En liten takk" står det med skjev skrift utenpå. Knudsen åpner konvolutten, leser kortet og viser meg det drivende våte i de store øynene.

    "Kjære Børre Knudsen. Hvis det ikke hadde vært for deg og den kamp du fører, ville jeg ikke sittet her på flyplassen nå. Jeg sitter og venter på det kjæreste jeg vet i verden. Min ni år gamle datter. Ville bare du skulle vite det."

    Så langt boka. Lukke til vidare!

    Venleg hesling
    Arve Kjell Uthaug (www.kokelur.blogspot.com)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg over at Bergens Tidende sier JA til legers reservasjonsrett på lederplass i dag: http://www.bt.no/meninger/leder/Ja-til-reservasjonsrett-2988758.html#.UmQXiBZDzjA

      Som BT skriver: "Det er ikke noe poeng å gjøre legenes yrkesutøvelse til gjenstand for statlig, moralsk ensretting, når det er fullt mulig å ivareta både hensynet til pasient og etisk meningsmangfold gjennom god, praktisk tilrettelegging."

      Det er bra at BT tydeliggjør på lederplass at spørsmålet om legers reservasjonsrett ikke handler om truede abortrettigheter, men om en truet samvittighetsfrihet.
      Reservasjonsretten er heldigvis noe vi står sammen om, både tilhengere og motstandere av dagens abortlov.

      Det er flott at BT anerkjenner abortens etiske dilemma, og at de tør å si at abort "ikke er etisk uproblematisk". De skriver: "Vår lovfestede adgang til selvbestemt abort er et kompromiss mellom hensynet til ufødt liv og mors valgfrihet. Samtidig må man anerkjenne at det ikke er etisk uproblematisk å bidra til å avslutte et begynnende menneskeliv. En mulighet til å reservere seg tar samvittighetsfrihet på alvor, noe som også er essensielt i et liberalt demokrati."

      Jeg håper at stadig flere vil innse at det er dette - samvittighetsfriheten - som er stridens kjerne i spørsmålet om legers reservasjonsdebatt. (Selv er jeg mot abort, men reservasjonsdebatten er ikke en abortdebatt.)

      Jeg engasjerer meg i denne saken fordi samvittighetsfriheten er et termometer på hvor totalitært et samfunn er. Samvittighetsfriheten MÅ bestå for at demokratiet skal bestå.

      Slett
  5. Takk for et flott initiativ, Ragnhild. Må si jeg beundrer ditt overskudd og mot til å stå på. Men for en sånn sak finner en vel krefter til å kjempe. Jeg slutter meg til heia-koret.

    Vennlig hilsen Rita

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.