Google Analytics

26 mars 2018

Palmesøndag og den hellige uke

Hosianna! Alle i menigheten får utdelt innviede grener til feiringen palmesøndag. 

"Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter! Jeg skal gå i toget, og jeg er så glad. Du kan tro jeg skal nok synge ut av alle krefter, svinge palmen min og rope høyt hurra!"


Hosianna! Det er palmesøndagens rop som dukker opp i hver eneste messe i Den katolske kirke, 365 dager i året: "Hosianna i det høye! Velsignet være han som kommer i Herrens navn" ber vi i sanctus-leddet under den eukaristiske bønn (kort sagt: under nattverden, som vi altså feirer hver dag hele året).

Engelsk og norsk messe

I år har jeg greid å pådra meg bronkitt, så det ble ikke noen avreise til Vestlandet. Ikke ble det høymesse med fem barn i palmesøndagprosesjonen klokken 11 heller. I stedet ble det engelsk kveldsmesse med ett barn klokken 18 (og to barn sendt til Vestlandet). Det var jeg strålende fornøyd med, formen tatt i betraktning.

Med et så rikholdig utvalg av messer som det er i Oslo, er det jo ikke noe problem å få med seg en messe. Bare i St. Olav menighet var det 18 (atten!) palmesøndagsmesser. Dagens konklusjon: Engelsk messe anbefales for protestanter med lavkirkelig bakgrunn (musikktype gitar) mens norsk messe anbefales for protestanter som heller mer mot korsang, orgel og høytid. 

Uansett språk: Stas å vifte med palmegreiner 🌴🌿, og på veien hjem oppdaget Maria statuen «Fearless Girl». Gleder meg til fortsettelsen. «Den hellige uke» er den fineste uken i året. ❤️ 

Jeg anbefaler virkelig alle å få med seg den katolske påskefeiringen! Du trenger ikke være katolikk, det er ingen som spør deg om hva du er eller hvem du er. Det er bare å komme :)

Kom, kom! Nysgjerrighet er en god nok grunn til å komme ❤️ 


VELSIGNELSENS BEGER: Nattverden er høydepunktet under messen palmesøndag, slik det er i alle messer.
«Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp?»
 (1. Korinterbrev 10,16)
Finnes det noe høyere å få del i enn det? Nei, det gjør det ikke.

Så kalles da også nattverden for det allerhelligste sakrament.
HIMMELPILEN: Høyt, høyt opp. St. Olav katolske domkirke ligger rett opp bakken fra regjeringskvartalet. Nærmeste t-banestopp er Stortinget. Bare følg Akersgata oppover til du kommer til Akersveien 1. Der finner du St. Olav. Der finner du Jesus.
SØNDAGSTUR: Nordmenns tradisjon med å gå på søndagstur, kommer selvsagt av at man pleide å gå til og fra kirken. Etter hvert sluttet folk å gå i kirken, men de fortsatte med å gå. Vel. Vi går fortsatt til og fra kirken, og på veien hjem fant vi Fearless Girl.

"Fryktløs jente! Hun er ikke redd for noen ting!" (sitat Maria med palmesøndagskvist)


AVDUKINGEN: Jeg var der da Kristin Skogen Lund avduket den verdensberømte statuen Fearless Girl fra New York, 8. mars i år. Tusen takk til Christian Ringnes for den fineste statuen på Karl Johan!

Foto: Dette bildet og det neste er tatt 8. mars 2018. Alle bildene før det er tatt av meg palmesøndag, 25. mars 2018.

FEARLESS GIRL x2: Bibelsk prinsipp: "Vær ikke bekymret for noe." (Fil 4,4)

"Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk." (Fil 4,13)

"Gled dere alltid i Herren! Igjen vil jeg si: Gled dere! La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær. Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Til slutt, søsken: Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! Og alt dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg, gjør alt dette! Så skal fredens Gud være med dere." (Fil 4,4-9)


LES OGSÅ:


Vil du oppleve katolsk påskefeiring i år?  Finn ditt nærmeste messested i den stille uke og påsken her.


TRADISJON: Det er tradisjon at man tar med seg de hellige greinene fra palmesøndag hjem og henger dem bak krusifikset. Før askeonsdag gir man greinene tilbake til kirken, der de brennes. Det er asken fra palmesøndagsgreinene som blir til asken vi bruker i kirken askeonsdag.

Krusifikset til venstre er innkjøpt i Roma. Det bysantiske krusifikset til høyre er innkjøpt i Sta. Sunniva boklade som er nedlagt nå. Det beste stedet å få kjøpt krusifiks i Norge i dag, er i St. Olav bokhandel. Ellers finner du mye fint på reise i katolske land!
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, 26. mars 2018

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.