Google Analytics

12 desember 2012

Ettertanke | Barna sendt fra Gud


Det handler om fire av Guds viktige, utvalgte kvinner denne uken: Sara, Hanna, Rut og Maria. Alle tok de imot barn som var sendt fra Gud, barn som skulle få en helt spesiell plass i verdens viktigste historie: Frelseshistorien.


Absolutt alle mødre er medarbeidere i Guds skaperverk på en unik måte; de er fortsatt det eneste stedet i verden at mennesker blir til. Uten Sara, Rut og Maria – ingen Jesus Kristus. Ikke uten Hanna heller, forresten. Det er henne det handler om i dag.

Hanna var barnløs. Hun ba og ba i årevis, men «Herren hadde lukket hennes morsliv.» (1. Sam 1,5) I dagens tekst går hun opp til Herrens tempel. «I sin hjertesorg ba hun til Herren og gråt sårt. Hun ga et løfte og sa: «Herre over hærskarene! Se til din tjenestekvinne i hennes nød. Husk på meg, glem ikke din tjenestekvinne, men la meg få en sønn. Så vil jeg gi ham til Herren for hele hans levetid»» (1. Sam 1,10-11).

Og endelig får Hanna bønnesvar. «Før året var omme, ble hun med barn og fødte en sønn» (1. Sam 1,20).

Barnet som Hanna fødte, profeten Samuel, skulle få en helt spesiell plass i Israels historie. Noe av det viktigste han gjorde, var å salve gjetergutten David til å bli konge. Og som kjent: Uten Kong Davids slekt – ingen Jesus. Bare les Jesu ættetavle (Matt 1,6).

Med det samme du har Bibelen fremme: Slå opp i Første Samuelsbok og les Hannas nydelige lovsang i kapittel 2. Som en forløper for Maria står hun i tempelet og synger sitt Magnificat. Sammenlign selv, med Marias lovsang i Luk 1, 46-55.

Oppdag de forunderlige parallellene og bli smittet av gleden deres. Hanna: «Mitt hjerte fryder seg i Herren. Herren gir meg stor kraft.» (1. Sam 2,1) Maria: «Min sjel opphøyer Herren, og min ånd fryder seg i Gud, min frelser.» (Luk 1, 46f).

Les, be og ha en god adventsdag sammen med Hanna og Maria i dag.

3 kommentarer:

  1. Kjære Ragnhild

    Er det lov å kopiere fra bloggen din? du har så mange fine innlegg!

    EM

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Eivor Marie!

      Det er litt vanskelig å svare uten å vite hvor du vil kopiere det ;) Kanskje du kan si litt om hvor du tenkte å bruke det?

      Jeg har selvsagt åndsrettigheter/copyright på tekstene mine, men samtidig synes jeg det bare er hyggelig om det jeg skriver blir lest av flest mulig.

      Jeg tror derfor jeg generelt kan si dette:

      1. Hvis du har en egen blogg/hjemmeside der du vil dele tekster fra meg må du gjerne gjøre det hvis du oppgir navnet mitt tydelig og lenker til bloggen min.

      2. Hvis du vil trykke ettertankene mine i et menighetsblad eller lignende gratispublikasjoner går det også helt fint an, men da vil jeg gjerne bli informert om det.

      3. Hvis noen vil publisere tekstene mine i betalte publikasjoner kan vi snakkes nærmere, så kommer vi frem til en avtale.

      Bare skriv direkte til meg på e-post hvis det er noe mer du lurer på: ragnhild.aadland.hoen[a]katolsk.no

      Vennlig hilsen
      Ragnhild

      Slett
  2. Dette med Hannas lovsang var interessant. Lærer stadig noe nytt ved å lese bloggen din, du er så flink til å sette ting i riktig perspektiv, Ragnhild! Takk og fortsatt god adventstid til deg! A.

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.